Her finder du en forklaring på hvad P/S værdien eller tallet betyder, og hvordan man bruger det. P/S står for Price-to-sales ratio og kortsagt fortæller det noget om forholdet mellem omsætningen (pr. aktie) og aktiekursen.
P/S værdien er en af de multipler, som aktionærer og investorer benytter til at forstå et firma, og danne sig et overblik over hvorvidt det er en god eller en dårlig investering. Dens nære fætter er P/E værdien, som ikke bruger toplinjen, men derimod bundlinjen. Hvad forskellen er på disse og hvornår man bør bruge P/S værdien kommer vi nærmere ind på her.
Hvad betyder P/S (Price-to-sales) værdien?
Som nævnt herover betyder P/S Price-to-sales og fortæller os hvor stor multiplen er mellem et firmas aktiekurs og omsætningen per aktie.
Helt konkret udregnet P/S således: Aktiekursen / Omsætning pr aktie.
En høj P/S værdi kan betyde at der er høje forventninger til den fremtidige omsætning for selskabet. Hvis ikke firmaet formår at indfri disse forventninger så vil det som regel betyde at selskabet har været for højt værdisat, og det kan ende med at kursen vil falde.
Hvordan bruger man P/S tallet og hvornår bør man bruge det i sin analyse?
P/S værdien er ofte god at bruge i firmaer med høj vækst. Ofte vil man se at vækstfirmaer har en lille bundlinje, da de ofte vælger at bruge deres omsætning på at vækste firmaet. Mange investorer benytter normalt P/E multiplen til at vurdere et firma, men den kan komme til kort for et firma i vækst, da P/E værdien af og til vil være i minus eller være meget høj (da aktiekursen måske er høj, men overskuddet er lavt.)
En af de store fordele ved P/S værdien er at omsætning ofte er svært at “fifle” med eller manipulere med. Det er altså svært at pynte på for direktionen. Derfor giver det ofte et retvisende billede i modsætning til P/E som benytter overskuddet, og overskuddet kan man lettere pynte på.
Som med andre multipler er det vigtigt at man aldrig anskuer og benytter P/S værdien i et vakuum. Man er nødt til at se det i en større kontekst med andet data. Det kunne være udviklingen i P/S værdien gennem de seneste kvartaler/regnskabsår og også udviklingen i:
- Omsætning
- Overskud
- SPS (Sales per share)
- EPS
- P/E
Samtidig må man heller ikke glemme at kigge på de kvalitative værdier i firmaet, som ikke nødvendigvis kan aflæses i regnskaberne. Det kan være aspekter som hvor dygtig ledelsen er, firmaets innovationsniveau, har de et produkt, der er er svært at kopiere etc.
Her kan du læse mere om P/E værdien.