(Indlæg er oprindeligt skrevet 10. januar 2021)
Hvor meget er Tesla værd om et år (1. jan 2022)? OG er vi inde i en boble med Tesla?
Hej allesammen!
Jeg håber I er kommet godt ind i det nye år, og jeg håber sidste investerings-år gik godt for alle i gruppen!
Som følge af Teslas mildest talt fremragende start på året (vi er allerede i +18% YTD) har der været mange diskussioner herinde omkring hvor Tesla vil bevæge sig henad i løbet af i år. Mange har spurgt mig hvad mine forventninger er til Teslas udvikling for i år, om man skal vente med at købe og om jeg stadig holder fast ved, at den eksponentielle udvikling vil fortsætte.
Derfor har jeg igen skrevet et længere notat, hvor jeg vil give mit bud på det store spørgsmål: Hvor ligger Tesla om et år?
Derudover vil jeg også adressere de to store og fair modargumenter mod Teslas nuværende kurs og fremtidige vækst, nemlig:
- Konkurrenterne ligger jo ikke i dvale. De vil indhente Tesla!
- Tesla er en stor fed boble – Flyyyyyyygt!!
Jeg håber I får noget ud af analysen og som altid er I mere end velkommen til at sende mig en PM med flere spørgsmål, kommentarer eller lignende.
Så sæt jer godt til rette og lad os komme i gang!
Hvor ligger Tesla om ét år til 1. januar 2022?
Vi vil med stor sikkerhed opleve at den eksponentielle kurve, der begyndte sidste år vil fortsætte for i år. Jeg regner derfor med at Tesla ligger omkring 1400$ til næste år. Altså godt en fordobling af den værdi vi så fra årets begyndelse (ca 700$). Det er vigtigt at pointere at den præcise kurs er underordnet – om den til 1 januar 2022 har ramt 1100$, $1200$, 1300$ eller måske endnu højere er for mig lige meget. Det essentielle er derimod at den eksponentielle stigning vil fortsætte i år også. Vi kan derfor med god sandsynlighed forvente at Tesla vil stige med mindst 80-100%, og hvis min bull case går i opfyldelse så er det nærmere 110-120% vi skal regne med (+1600$).
Min bear case ligger i 900$. Jeg anser dette som meget usandsynligt og kun hvis der kommer en korrektion.
Derfor vil Tesla stige MEGET mere
Jeg har før snakket om Teslas m-a-s-s-i-v-e konkurrencefordele. Væsentligst af disse kan bl.a. nævnes deres selvkørende teknologi, batteri teknologi, dybe software integration i bilerne (med fx over-the-air updates), store lader netværk og meget mere. Jeg vil ikke gå i dybden med disse her. Det kan man læse mere om i mit tidligere notat: Hvem er den næste Tesla (Find her: https://www.facebook.com/…/permalink/1837313566410051)
Hvorfor vil Tesla stige meget mere – ikke kun i år, men de næste mange år frem? En af de primære grunde er antallet af leveret Teslaer, der er steget ekstremt højt de seneste par år, og som vil stige med endnu højere hastighed fremover. Tesla har nu nået det mål som Elon satte helt tilbage i 2014: leverer 500.000 i 2020. Lad os tage et kig på leveringstallene for de sidste par år:
Tesla leveringsal:
- 2017: 103.000
- 2018: 245.000
- 2019: 367.000
- 2020: 499.500 (En 36% stigning YOY trods corona krisen)
- 2021: +1 million (formodet)
- 2030: 20.000.000 (Projekteret)
Leveringstal betyder dog intet hvis gross margin per bil ikke også er god, men på det område er Tesla blandt branchens førende: nemlig 23,7% gross margin per vehicle (og faktisk hele 30% for deres Model Y produceret på Shanghai fabrikken). Til sammenligning har Toyota, der er kendt for en af branchens mest effektive, en gross margins per vehicle på 16,95%.
Tesla står dog positioneret med mange vilde konkurrencefordele, der vil kunne hive marginen meget højere op endnu:
- Dyb vertikal integration (ligesom Apple, hvilket giver giver bedre og bedre marginer i takt med skalering)
- Selvkørende teknologi (Kan tilkøbes for +10.000$ uden at cost per car stiger)
- Førende batteri teknologi
- Ny revolutionerende molding metode (Der kan reducere enkelt-dele i bilen betragteligt)
- Tesla forsikring (Som Elon har udtalt kan tilføje op mod 30-40% værdi til gross marginen i gennemsnit til hver en solgt Tesla)
Tesla har ikke præsenteret nogle mål for deres fremtidige gross margin, men det kræver ikke meget fantasi at forstille sig at den kan komme op i niveau af +40% eller måske endda højere endnu. Det ville være en uhørt høj værdi og ville i så fald overstige selv Apple, der med sine 32% ofte betragtes som de bedste på området.
En høj gross margin per bil betyder i sig selv ikke noget for at drive kursen højere hvis ikke leveringstallene samtidig stiger MEGET mere. Elon har udtalt at hans mål er at levere omkring 20 millioner biler om året inden 2030.
Hvis vi regner med at revenue per car er omkring 42.000$ som nu så kan vi altså forvente en omsætning i 2030 fra Teslas salg af biler på 840 milliarder $ (!!!). Til sammenligning omsatte Apple for 274 milliarder $ i 2020. MEN her har vi KUN medtaget det direkte salg af bilerne. Hvis vi antager at størstedelen tilkøber selvkørende teknologi (til en pris på minimum 10.000$) vil omsætningen fra dette alene være tæt på Apples nuværende årlige omsætning. Dertil kan også nævnes tilkøbet af Tesla insurance, og indtjeningen fra Teslas oplader netværk. Plus at vi slet ikke har snakket om hele Tesla Energy delen (deres power wall og solar roof forretning) som Elon har udtalt kan blive en ligeså stor indtjeningskilde som bilerne.
Med overstående tal i mente, så skal vi ikke mange år ud i fremtiden før den nuværende kurs på 880$ ikke bare er retfærdiggjort men også er ALT for lille. På et tidspunkt vil Tesla overstige Apple i omsætning/overskud og de vil derfor også blive verdens største firma.
Alt dette er selvfølgelig blot projektioner for Teslas omsætning i fremtiden. Vi er nødt til at holde fast i at Tesla i 2020 havde en relativt beskeden omsætning på 28,18 milliarder $ (beskeden i forhold til deres markedsværdi på 834 milliarder $). Det har medfødt en P/E værdi på absurde 1682,64. Selvom P/E værdien generelt er en metrik jeg altid fraråder at bruge til at analysere high-growth firmaer som Tesla, så kan man ikke løbe fra at det er et meget højt tal.
Så hvordan kan Teslas kurs stige yderligere med en så høj P/E værdi?
Det er der to grunde til:
1: Tesla har lige solgt 500.000 biler på et år UDEN at bruge én eneste krone på markedsføring. De laver biler som kunderne f***** elsker! De fik 250.000 forudbestillinger på cybertrucken under en uge. Samtidig er de grinagtigt langt foran på så mange andre områder at konkurrenterne i de kommende år ikke får et ben til jorden.
2: fordi vi ved, at Elon Musk kommer til at eksekvere og opnå de mål der er sat, uanset hvor ambitiøse de er. Elon Musk har bevist at han kan eksekvere på et niveau hvor INGEN kan følge ham og hans team. Vi tror på den mand, der egenhændigt har transformeret og disruptet hele bilindustrien – nå ja, og samtidig sender raketter og satelitter ud i rummet og planlægger at kolonisere Mars i sit andet milliard firma (for ikke at nævne Neuralink, der er mindst ligeså revolutionerende indenfor sit felt). Dét er hele essensen af hvorfor traditionelle værdiansættelsesmetoder er ubrugelige for Tesla: når Elon siger at de snart producerer og leverer flere millioner biler om året så værdisættes Tesla nu derefter fordi så mange investorer med god grund har så meget tillid til at det vil ske.
Det er grunden til hvorfor kursen fortsat vil stige og hvorfor Tesla ikke bare vil blive større end det er nu, men på sigt vil blive verdens største firma. Mit bud er indenfor de næste 5 år (men sikkert meget tidligere).
Nu er der mange, der sidder og tænker 1 af 2 ting:
-Konkurrenterne ligger jo ikke i dvale. De vil indhente Tesla!
-Tesla er en stor fed boble – FLyyyyyyygt!!
Lad mig adressere de synspunkter herunder.
Vil konkurrenterne ikke hale ind på Tesla?
Det korte svar er NEJ, de andre bilfabrikanter som Toyota, VW, Ford, Gm etc vil ikke hale ind på Tesla og de kommer ikke bare i nærheden af dem.
Jeg har haft så mange snakke med investorer, der tror at VW, Ford, Toyota etc. er lige om hjørnet med deres egen selvkørende teknologi. Begrundelsen er aldrig mere velfunderet end at: “jamen de smider jo milliarder og atter milliarder efter R&D hvert eneste år! Selvfølgelig er de lige i hælene på Tesla”. Jeg har altid rystet kraftigt på hovedet af den logik: hvis bare du smider nok penge efter et problem så skal det nok løse sig. Så simpelt er verden ikke sat sammen – Nokia smed masser af penge efter deres egen smartphone, Blockbuser smed masser af penge efter deres eget Netflix alternativ, Yahoo smed milliarder af kroner efter udvikling af en konkurrent til Googles søgealgoritme. Og ligelidt hjalp det for dem. Det samme gør sig gældende for de gamle tunge bilfabrikanter, der om nogen er så dybt dybt forankret i deres gamle tænkemåder og forretningsmodeller. Det er hele indbegrebet af en disruption, og hele bilindustrien befinder sig lige nu i midten af en. Med disruptions følger et paradigmeskifte som de gamle giganter slet ikke er agilt nok til at følge med på.
Jeg er lige nu i gang med at læse biografien om Andy Grove, der er en af Silicon Valleys fædre (var CEO for Intel i +20 år). Hans mantra var: “Only the paranoid survives” til at beskrive den kultur, der skal til for at ens firma kan forblive relevant og overleve en kommende disruption. Det er PRÆCIST der de gamle spillere har fejlet: de har siddet alt for lunt alt for længe og det kan et par milliard beløb i R&D ikke lave om på. Mange gamle spillere vil dø i takt med at den disruption Tesla har startet får mere og mere momentum. Det vi ser ske i bilindustrien i disse år vil gå ned i historien som verdens største disruption.
Er Tesla en boble, der kommer til at springe?
Lad os her til sidst snakke om elefanten i rummet: ER Tesla inde i en boble og vil der komme en korrektion senere i år? Det simple svar er… Måske. Jeg tror personligt ikke at der vil komme en større korrektion, men med det sagt så har Tesla steget grotesk meget på det seneste og også FOR meget. Havde de pt. ligget i en værdi af fx 600$ havde det været helt fint for mig for der skal nok komme masser af triggers senere på året der sender den højere. Men når kursen er steget fra 400$ til 880$ på knap to måneder så er de begyndt at bevæge sig op i et område, der potentielt godt kunne afføde en større korrektion af prisen. Hvis det sker, tror jeg godt det kunne skærer 30-50% af den nuværende kurs.
MEN nu kommer vi til det vigtige: Selvom det viser sig at Tesla ER inde i en boble så er det fuldkommen og HELT og ALDELES lige meget!
Og her er grunden:
En boble plejer gerne at ville opstå og springe hvis grundfundamentet er bygget af ren varm luft. Fx da dot com boblen sprang – de firmaer, der røg ned i faldet var indbegrebet af varm luft: du kunne præsentere din powerpoint og en ide om at sælge hundemad over internettet og gå derfra igen med en investering på mange millioner dollars (true story). DET er indbegrebet af varm luft og på et tidspunkt blev gulvtæppet endelig hevet væk under dem med et gigantisk brag.
Tesla er den fuldstændigt diametrale modsætning af varm luft: Teslas forretning og fremtidige vækst bygger på et granit-stærkt fundament. Tesla er alt andet end boblemateriale, og det er hele essensen. Så længe dette er tilfældet så vil en korrektion udelukkende have den effekt at hive prisen ned på kort sigt før den stiger til vejrs igen. Jeg plejer at sammenligne det med Amazons aktiekurs, der i kølvandet på dot com boblen fik barberet en stor procentdel af sin aktiekurs. Den lå dernæst i et lavt stabilt niveau indtil 2007-08 hvor den igen tog fart opad. Den eneste væsentlige (og meget positive) forskel fra denne sammenligning er dog, at hvis Tesla rammer en korrektion vil der skæres et meget mindre stykke af prisen OG genopstigningen vil komme meget hurtigere og den vil indenfor max et år have genfundet sit gamle niveau.
I øvrigt skal man heller ikke glemme at Tesla faktisk allerede én gang før har ramt en korrektion. Tesla var allerede steget med 100% da Corona krisen ramte sidste år. Den faldt med over 50% nærmest overnight – men genvandt stort set ligeså hurtigt det tabte. Havde Tesla IKKE haft et bundsolidt fundament så var de aldrig i så stor en hastighed kommet tilbage til det gamle niveau og ufortrødent fortsat sin raketopstigning. Tesla havde i modsætning til mange andre firmaer, der steg i kølvandet på Corona krisen (Amazon fx og til dels Apple) INGEN fordele ved krisen, tværtimod gjorde krisen de fleste bange for at tage fortage bilkøb. Trods dette lavede Tesla en “hugtands” formet udvikling, hvor den hurtigt gik ned, men også hurtigt gik op igen.
Jeg anbefaler ALDRIG folk at købe Tesla aktier, hvis ikke man har dem i minimum 3 år (og gerne meget længere). Netop fordi at vi ikke kan vide om der kommer en korrektion på kortsigt. For det er kun kort sigt: den vil hurtigt genfinde sit fodfæste og fortsætte sin opstigning mod Mars.
OBS!
Som jeg nævnte sidste gang, så er der dog én stor risiko som er mere farlig end en boble: hvis Elon Musk kommer ud for en ulykke eller en forbrydelse og ikke er i stand til at lede Tesla videre herfra. Hvis der sker en katastrofe og Elon Musk dør i morgen så vil det sende aktien til tælling og omgående barbere over 50-70% af prisen. Og i sådan et mareridt-scenarie er det på ingen måde sikkert at Tesla vil kunne genvinde sin nuværende kurs. Det er den risiko man skal vurdere om man tør tage, hvis man herfra vil investere i Tesla: som Tesla investor er vi dybt afhængige af Elon Musks geni de næst par år. En parallel jeg plejer at drage er hvis Steve Jobs var død før iPhonens udvikling og lancering. Hvis Steve Jobs var død af sin kræftsygdom, da den kom første gang i 2003 ville Apple i dag være et lille og irrelevant firma, der kun ville være kendt for iPodden.
Afrunding
Det var mit bud på hvordan det kommer til at gå kursen for 2021. Jeg håber I kunne bruge min research og pointer til at hjælpe jer, hvis I overvejer at investere i Tesla. Som altid så anbefaler jeg kun at investere i Tesla, hvis du har en tidshorisont på mindst 3-4 år. Har man det, kan man roligt investere – selv i nuværende niveau. Vi kan ikke vide om der kommer en mindre korrektion på kort sigt, vi har kun mulighed for at vinde i det lange perspektiv og her er Tesla kun lige begyndt sin opstigning mod tronen som verdens største firma.
Her til sidst vil jeg have endnu engang sige tillykke til alle mine medinvestorer i Tesla. Hvor har det sidste år været en fandens fed tid og hvor har vi så skide meget godt i vente endnu.